KMO

Odkrywczy Maczek  - Klub Młodego Odkrywcy
realizacja Klubu Młodych Odkrywców  - odkrywanie świata przez doświadczenia

NAZWA SZKOŁY: IV Liceum Ogólnokształcące im. gen Stanisława Maczka w Katowicach
OPIEKUNOWIE: Katarzyna Trajdos, Elżbieta Bożek

FORMY PRACY:
·        wykorzystanie metody jaką jest nauka przez działanie;
·        dochodzenie do odpowiedzi przy wykorzystaniu warsztatu naukowca w zakresie nauk ścisłych, przyrodniczych, projektowania i konstruowania
·        kreatywność w tworzeniu nowych form aktywności
·       tworzenie okazji do osobistego spotkania klubowiczów z naukowcami i popularyzatorami nauki
·       tworzenie zespołu problemowego w tym wypadku Klubu Młodego Odkrywcy
·        realizacja spotkań edukacyjnych w czasie lekcji matematyki, przyrody oraz w czasie wolnym od nauki

CZYM JEST KLUB MŁODYCH ODKRYWCÓW:
Klub Młodego Odkrywcy to:  
1. Bazowanie na naturalnej ciekawości świata klubowiczów, niezależnej od stanu ich wiedzy. W zajęciach będą  uczestniczyć uczniowie o różnych zainteresowaniach i niekoniecznie wybitnie uzdolnieni co może spowodować zwiększenie motywacji do nauki.
2. Działania oparte na doświadczaniu . Klubowicze osobiście – i jednocześnie we współpracy z grupą – eksperymentują, obserwują i wyciągają wnioski. Wzmacnia to ich motywację oraz uruchamia emocje (ciekawość, radość, satysfakcję i zdziwienie), co stymuluje proces uczenia się.
3. Koncentrowanie się na poszukiwaniu odpowiedzi zamiast udostępniania gotowych rozwiązań. Klubowicze jak i Opiekunowie – stawiają pytania badawcze i wytrwale poszukują wspólnie odpowiedzi. Znalezienie rozwiązania daje satysfakcję i poczucie sukcesu, pomaga też zrozumieć i zapamiętać często skomplikowane procesy. Proces badawczy zachęca do samodzielnego myślenia, twórczego i krytycznego podejścia do stawianych zadań oraz rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów. Uczy samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków.

Klub Młodego Odkrywcy to odkrywanie świata przez doświadczanie.

ADRESACI
Uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Stanisława Maczka ze wszystkich oddziałów .

MIEJSCE REALIZACJI
IV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach,

CELE DZIAŁANIA KLUBU MŁODYCH ODKRYWCÓW

Cel główny:
·        Zwiększenie umiejętności uczenia się klubowiczów – samomotywacji, zapamiętywania i nadbudowywania nowej wiedzy na wiedzy już posiadanej.
·        Zwiększenie umiejętności STEAM klubowiczów – dochodzenia do odpowiedzi przy wykorzystaniu warsztatu naukowca w zakresie nauk ścisłych, przyrodniczych, humanistycznych, projektowania i konstruowania.
·        Zwiększenie umiejętności społecznych klubowiczów – pracy w zespole, dzielenia się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniami.
·        Budowanie trwałej społeczności klubowiczów – dzieci, młodzieży i Opiekunów oraz partnerów.
·        Tworzenie okazji do osobistego spotkania klubowiczów z naukowcami i popularyzatorami nauki.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
·        stosuje zasady pracy indywidualnej i zespołowej,
·        uzasadnia konieczność planowania działań,
·        przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje,
·        skutecznie porozumiewa się
·        poszukuje interesujących tematów
·        znajduje odpowiedzi przez eksperymentowanie
·        uczestniczy w metodzie badawczej
·        kształtuje umiejętności społeczne i osobiste
o   Rolą nauczyciela jest włączenie w działania wszystkich zainteresowanych

SPOSOBY REALIZACJI KLUBU MŁODYCH ODKRYWCÓW
Realizacja Klubu Młodych Odkrywców odbywa się poprzez  organizowanie dla uczniów i przy ich udziale spotkań polegając na przeprowadzaniu własnych badań, dochodzenie do sedna sprawy, eksperymentowania!  Dzięki zastosowaniu metody badawczej przez obserwowanie, empiryczne doświadczanie, powtarzanie i wnioskowanie, młodzież będzie miała okazję  poznania i uczenia  się świata. W czasie spotkań pozalekcyjnych oraz w czasie trwania lekcji będą realizowane scenariusze zajęć przygotowane przez ekspertów z Centrum Nauki Kopernik, które jest koordynatorem programu Klub Młodego Odkrywcy.
Najważniejszą metodą pracy, charakterystyczną dla projektu, jest nauka przez działanie.
Praktyczne podejście do zagadnień matematycznych, fizycznych oraz biologicznych umożliwia uczniom samodzielne zdobywanie wiedzy i nabywanie umiejętności sprzyjających poszerzaniu umiejętności społecznych i osobistych. Buduje pewność siebie, uczy współpracy, komunikacji, podejmowania inicjatywy, odpowiedzialności.

ZAKRES TREŚCI
Klub Młodych Odkrywców będzie odbywał się na zajęciach dodatkowych oraz w czasie lekcji matematyki oraz przyrody (treści biologiczne i fizyczne). W ramach Klubu Młodego Odkrywcy uczniowie:
·        We współpracy z opiekunem sporządzą harmonogram spotkań,
·        organizują proces realizacji projektu,
·        Klubowicze sami poszukują interesujących ich tematów,
·  gromadzą przyrządy oraz pomoce naukowe (przedmioty codziennego użytku)  do przeprowadzenia badania, eksperymentu, metody badawczej,
·        Uczestnicy znajdują odpowiedzi poprzez eksperymentowanie;
·        dokumentują swoją działalność.
·        Biorą udział w wykładach, warsztatach organizowanych przez partnerów KMO
·        Wezmą udział w grze miejskiej – rozwiną umiejętności stosowanie TIK
·        Wezmą udział w wyjeździe edukacyjnym do Centrum Nauki Kopernik

Nad całością działalności czuwa nauczyciel (nauczyciel matematyki, nauczyciel fizyki, nauczyciel biologii). Doświadczenia, eksperymenty mogą być związane z matematyką, biologią, fizyką oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi  (wszystkiego, co jest związane z pasją i zainteresowaniami uczniów).
Nauczyciel wspiera uczniów na każdym etapie realizacji wydarzenia. Motywuje i  inspiruje do działania, tworzy warunki, które sprzyjają samodzielnej i twórczej pracy uczniów. Nauczyciel nie ingeruje w działania uczniów, ale czuwa nad prawidłowym przebiegiem realizacji zadań. Jego interwencji wymagać będą jedynie sytuacje zagrażające bezpieczeństwu uczniów.
SPODZIEWANE EFEKTY

Uczniowie opanują umiejętności prowadzenia eksperymentów, zadawania pytań i wyciągania wniosków. Nabyte kompetencje dostarczą umiejętności uniwersalnych i ważnych w życiu społecznym. Udział w Klubie kształtuje w klubowiczach między innymi cechy szczególnie dobrze widziane przez pracodawców: umiejętność pracy w grupie, rozwiązywania problemów, optymalnego zużywania materiałów i wykorzystania czasu, swobodę posługiwania się narzędziami, zdolność przyjmowania i wykorzystywania informacji oraz budowanie poczucia własnej wartości. Odkrywcy podchodzą do stojących przed nimi wyzwań z odwagą i determinacją. Umiejętności te uczniowie będą mogli wykorzystać w szkole, w życiu rodzinnym i — później — zawodowym. Nawykli do samodzielnego poszukiwania rozwiązań klubowicze będą aktywni i twórczy, a potknięcia traktują nie jako klęskę, ale jako część drogi wiodącej do celu.

Przez realizację projektów :
  • wzrośnie efektywność kształcenia w obszarze kształtowania postaw przedsiębiorczych uczniów,
    • w tym: współpracy w zespole,
    • skutecznego komunikowania się, twórczego myślenia,
  • uczniowie:
    • zwiększą swoją  aktywność na zajęciach lekcyjnych,
    • zwiększą wiedzę i praktyczne umiejętności związane  z matematyką, oraz naukami przyrodniczo - ścisłymi
    • będą lepiej przygotowani do bycia liderem, eksperymentatorem,
    • będą charakteryzować się cechami osoby krytycznie myślącej, samodzielnej i twórczej
    • zweryfikują swoje plany dotyczące ścieżki kariery zawodowej.
 ŚRODKI, MATERIAŁY, SPRZĘT
W celu realizacji zadań innowacji uczniowie będą wykorzystywać zasoby szkoły:
  • sala nr 31 oraz 6,
  • projektor multimedialny
  • tablica interaktywna
  • tablety wraz z oprogramowaniem.
Pozostałe materiały i środki potrzebne do realizacji projektu uczniowie pozyskują sami, zgodnie z założeniami realizacji projektu.


SPRZYMIERZEŃCY
  • Dyrekcja szkoły,
  • rodzice uczniów,
  • Rada Rodziców IV LO w Katowicach,
  • Partnerzy projektu z ramienia Centrum Nauki Kopernik
  • Uczelnie Wyższe współpracujące z IV LO w Katowicach

Komentarze