Odkrywczy Maczek - Klub Młodego Odkrywcy
realizacja Klubu
Młodych Odkrywców - odkrywanie świata
przez doświadczenia
NAZWA SZKOŁY: IV Liceum Ogólnokształcące im. gen Stanisława Maczka w Katowicach
OPIEKUNOWIE: Katarzyna Trajdos, Elżbieta Bożek
FORMY PRACY:
·
wykorzystanie
metody jaką jest nauka przez działanie;
·
dochodzenie do odpowiedzi przy wykorzystaniu
warsztatu naukowca w zakresie nauk ścisłych, przyrodniczych, projektowania i
konstruowania
·
kreatywność w tworzeniu nowych form
aktywności
· tworzenie
okazji do osobistego spotkania klubowiczów z naukowcami i popularyzatorami
nauki
· tworzenie zespołu problemowego w tym wypadku Klubu
Młodego Odkrywcy
·
realizacja spotkań
edukacyjnych w czasie lekcji matematyki, przyrody oraz w czasie wolnym od nauki
CZYM JEST KLUB MŁODYCH ODKRYWCÓW:
Klub Młodego Odkrywcy to:
1. Bazowanie na naturalnej ciekawości świata klubowiczów, niezależnej od
stanu ich wiedzy. W zajęciach będą uczestniczyć uczniowie o różnych
zainteresowaniach i niekoniecznie wybitnie uzdolnieni co może spowodować
zwiększenie motywacji do nauki. 2. Działania oparte na doświadczaniu . Klubowicze osobiście – i jednocześnie we współpracy z grupą – eksperymentują, obserwują i wyciągają wnioski. Wzmacnia to ich motywację oraz uruchamia emocje (ciekawość, radość, satysfakcję i zdziwienie), co stymuluje proces uczenia się.
3. Koncentrowanie się na poszukiwaniu odpowiedzi zamiast udostępniania gotowych rozwiązań. Klubowicze jak i Opiekunowie – stawiają pytania badawcze i wytrwale poszukują wspólnie odpowiedzi. Znalezienie rozwiązania daje satysfakcję i poczucie sukcesu, pomaga też zrozumieć i zapamiętać często skomplikowane procesy. Proces badawczy zachęca do samodzielnego myślenia, twórczego i krytycznego podejścia do stawianych zadań oraz rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów. Uczy samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków.
Klub Młodego Odkrywcy to odkrywanie świata przez doświadczanie.
ADRESACI
Uczniowie IV Liceum
Ogólnokształcącego im. gen. Stanisława Maczka ze wszystkich oddziałów .
MIEJSCE REALIZACJI
IV Liceum Ogólnokształcące im.
gen. Stanisława Maczka w Katowicach,
CELE DZIAŁANIA KLUBU MŁODYCH ODKRYWCÓW
Cel główny:
·
Zwiększenie umiejętności uczenia się
klubowiczów – samomotywacji, zapamiętywania i nadbudowywania nowej wiedzy na
wiedzy już posiadanej.
·
Zwiększenie umiejętności STEAM klubowiczów –
dochodzenia do odpowiedzi przy wykorzystaniu warsztatu naukowca w zakresie nauk
ścisłych, przyrodniczych, humanistycznych, projektowania i konstruowania.
·
Zwiększenie umiejętności społecznych
klubowiczów – pracy w zespole, dzielenia się wiedzą, umiejętnościami i
doświadczeniami.
·
Budowanie trwałej społeczności klubowiczów –
dzieci, młodzieży i Opiekunów oraz partnerów.
·
Tworzenie okazji do osobistego spotkania
klubowiczów z naukowcami i popularyzatorami nauki.
Cele
szczegółowe:
Uczeń:
·
stosuje zasady pracy indywidualnej i zespołowej,
·
uzasadnia konieczność planowania działań,
·
przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane
decyzje,
·
skutecznie porozumiewa się
·
poszukuje interesujących tematów
·
znajduje odpowiedzi przez eksperymentowanie
·
uczestniczy w metodzie badawczej
·
kształtuje umiejętności społeczne i osobiste
o
Rolą nauczyciela jest włączenie w działania
wszystkich zainteresowanych
SPOSOBY REALIZACJI KLUBU MŁODYCH ODKRYWCÓW
Realizacja Klubu Młodych
Odkrywców odbywa się poprzez organizowanie dla uczniów i przy ich udziale
spotkań polegając na przeprowadzaniu własnych badań, dochodzenie
do sedna sprawy, eksperymentowania!
Dzięki zastosowaniu metody badawczej przez obserwowanie,
empiryczne doświadczanie, powtarzanie i wnioskowanie, młodzież będzie
miała okazję poznania i uczenia się świata. W czasie spotkań pozalekcyjnych
oraz w czasie trwania lekcji będą realizowane scenariusze zajęć przygotowane
przez ekspertów z Centrum Nauki Kopernik, które jest koordynatorem programu
Klub Młodego Odkrywcy.
Najważniejszą metodą pracy, charakterystyczną
dla projektu, jest nauka przez działanie.
Praktyczne podejście do zagadnień
matematycznych, fizycznych oraz biologicznych umożliwia uczniom samodzielne
zdobywanie wiedzy i nabywanie umiejętności sprzyjających poszerzaniu
umiejętności społecznych i osobistych. Buduje pewność siebie, uczy współpracy,
komunikacji, podejmowania inicjatywy, odpowiedzialności.
ZAKRES TREŚCI
Klub Młodych
Odkrywców będzie odbywał się na zajęciach dodatkowych oraz w czasie lekcji
matematyki oraz przyrody (treści biologiczne i fizyczne). W ramach Klubu
Młodego Odkrywcy uczniowie:
·
We współpracy z
opiekunem sporządzą harmonogram spotkań,
·
organizują
proces realizacji projektu,
·
Klubowicze sami poszukują interesujących ich
tematów,
· gromadzą
przyrządy oraz pomoce naukowe (przedmioty codziennego użytku) do przeprowadzenia badania, eksperymentu,
metody badawczej,
·
Uczestnicy znajdują odpowiedzi poprzez
eksperymentowanie;
·
dokumentują
swoją działalność.
·
Biorą udział w
wykładach, warsztatach organizowanych przez partnerów KMO
·
Wezmą udział w
grze miejskiej – rozwiną umiejętności stosowanie TIK
·
Wezmą udział w wyjeździe
edukacyjnym do Centrum Nauki Kopernik
Nad całością działalności czuwa
nauczyciel (nauczyciel matematyki, nauczyciel fizyki, nauczyciel biologii).
Doświadczenia, eksperymenty mogą być związane z matematyką, biologią, fizyką
oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi (wszystkiego, co jest związane z pasją i
zainteresowaniami uczniów).
Nauczyciel wspiera uczniów na każdym
etapie realizacji wydarzenia. Motywuje i inspiruje do działania, tworzy
warunki, które sprzyjają samodzielnej i twórczej pracy uczniów. Nauczyciel nie
ingeruje w działania uczniów, ale czuwa nad prawidłowym przebiegiem realizacji
zadań. Jego interwencji wymagać będą jedynie sytuacje zagrażające bezpieczeństwu
uczniów.
SPODZIEWANE EFEKTY
Uczniowie opanują umiejętności prowadzenia
eksperymentów, zadawania pytań i wyciągania wniosków. Nabyte kompetencje dostarczą
umiejętności uniwersalnych i ważnych w życiu społecznym. Udział w Klubie kształtuje
w klubowiczach między innymi cechy szczególnie dobrze widziane przez
pracodawców: umiejętność pracy w grupie, rozwiązywania problemów, optymalnego
zużywania materiałów i wykorzystania czasu, swobodę posługiwania się
narzędziami, zdolność przyjmowania i wykorzystywania informacji oraz budowanie
poczucia własnej wartości. Odkrywcy podchodzą do stojących przed nimi wyzwań z
odwagą i determinacją. Umiejętności te uczniowie będą mogli wykorzystać w
szkole, w życiu rodzinnym i — później — zawodowym. Nawykli do samodzielnego
poszukiwania rozwiązań klubowicze będą aktywni i twórczy, a potknięcia traktują
nie jako klęskę, ale jako część drogi wiodącej do celu.
Przez realizację projektów :
- wzrośnie efektywność kształcenia w obszarze kształtowania postaw przedsiębiorczych uczniów,
- w tym: współpracy w zespole,
- skutecznego komunikowania się, twórczego myślenia,
- uczniowie:
- zwiększą swoją aktywność na zajęciach lekcyjnych,
- zwiększą wiedzę i praktyczne umiejętności związane z matematyką, oraz naukami przyrodniczo - ścisłymi
- będą lepiej przygotowani do bycia liderem, eksperymentatorem,
- będą charakteryzować się cechami osoby krytycznie myślącej, samodzielnej i twórczej
- zweryfikują swoje plany dotyczące ścieżki kariery zawodowej.
ŚRODKI, MATERIAŁY, SPRZĘT
W celu realizacji zadań innowacji
uczniowie będą wykorzystywać zasoby szkoły:
- sala nr 31 oraz 6,
- projektor multimedialny
- tablica interaktywna
- tablety wraz z oprogramowaniem.
Pozostałe materiały i środki
potrzebne do realizacji projektu uczniowie pozyskują sami, zgodnie z
założeniami realizacji projektu.
SPRZYMIERZEŃCY
- Dyrekcja szkoły,
- rodzice uczniów,
- Rada Rodziców IV LO w Katowicach,
- Partnerzy projektu z ramienia Centrum Nauki Kopernik
- Uczelnie Wyższe współpracujące z IV LO w Katowicach
Komentarze
Prześlij komentarz